Elekes Károly kamarakiállítása

Megtekinthető: 2013. február 12 - március 2.

A "RÁKOSPALOTAI MÚZEUM" Rákospalota Pestújhely és Újpalota Helytörténeti Gyűjteménye tisztelettel meghívja Önt és Családját

ELEKES KÁROLY festőművész

TUNNING 2011 című

kamarakiállításának megnyitójára.

A kiállítást megnyitja:

Lóska Lajos művészettörténész.

Megtekinthető: 2013. február 12 - március 2. között.

 

ELEKES Károly

festő, grafikus, szobrász

(Székelykeresztúr [Cristuru Secuiesc, [RO], 1951. július 19.–)

1971–1975: kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola, grafika szak, mesterei: Feszt László, Nica Ioachim. 1986: a Fővárosi Tanács Fődíja, Stúdió '86; 1988: A Szegedi Nyári Tárlat díja, A Szegedi MKM-díj, Szegedi Táblaképfestészeti Biennálé; 1993: Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület-díj, Nagykőrösi Grafikai Tárlat; 1994: Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület-díj, Stúdió '94; 1998: Munkácsy-díj; Csohány Kálmán-díj; 2006: Mozgó Világ-nívódíj.
1975–1984 között a Romániai Képzőművészek Uniója és a 35-ös Műhely tagja; 1979–1984-ben egyik alapítója és szervezője a » MAMŰ-nek. 1984-ben Magyarországon telepedik le. 1987-ben olaszországi tanulmányutat tett; 1990–1994 között egyik alapító tagja a » Pantenon csoportnak [Krizbai Sándorral és Nagy Árpád Pikával]; 1991-ben az újjászervezett MA (születő) MŰ(-vek) Társaságnak; 1991, 1997-ben tanulmányutat tett az USA-ban. Budapesten él.
1978-1984 között a Marosvásárhelyen működő MAMŰ csoport legfőbb szervezője és programadója volt. Művészetének ebben az időszakában a neoavantgárd mozgalom irányzatai által megérintetten alakította ki stílusának azóta is meghatározó alapvonásait. Az anyagi valóságtól soha el nem szakadó, érzékien szemléletes, a szürrealizmust, a figurativitást és a nonfigurációt egyesítő műveire egyszerre jellemző az idea- és médium-központúság és a konceptuális gondolkodásmód. Erdélyben lebonyolított tájművészeti akcióinak, ún. "lírai tájépítkezéseinek", agrikulturális talált-tárgy kompozícióinak, "rejtekhely-teremtéseinek" tapasztalatait (Vizeshalmok, Bisztra, Somostető, Siménfalva, Vármező) először az ún. "lírai építkezéseiben" (természetes és természeti anyagokat használó terem-installációiban), majd neokonceptuális jellegű, redukált anyagszemléletű, "helyspecifikus" térmunkáiban kamatoztatja. Művészetének alapmódszerét a „megszűntetve megőrzés” dialektikájában találta meg, melynek elméleti alapvetéseit először az ún. „másolat eredetiről” elnevezésű grafikai programjában próbálta megvalósítani. Újabban egyre többször emel kommerciális tárgyakat, ipari termékeket és a giccs világához tartozó „ready-made”-eket műveinek finoman ironikus, az elidegenítés eszközeit sem megvető, racionálisan költői univerzumába.

Mesterei: Feszt László, Nica Ioachim

Egyéni kiállítások
1971 • Tájképek, Stúdió Színház és Színművészeti Egyetem, Marosvásárhely • Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskola előcsarnoka, Marosvásárhely
1978 • Kamera, Új Élet Galéria, Marosvásárhely • Rajz-Metszet-Litográfia, Kultúrpalota, Marosvásárhely • Reflexiók [Radu Procopovicióvel], Szabadtéri Színház, Bukarest
1979 • A gyár (rajz+fotó), Orizont G., Bukarest
1981 • Rajz-Metszet-Lito, Vrije Vloer G., Utrecht
1982 • 18 Metszet, Új Élet Galéria, Marosvásárhely
1985 • Másolat eredetiről, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1986 • Rajzok, Ady Endre Könyvtár, Hatvan • Lírai építkezés, Stúdió Galéria, Budapest • Természet-Rajz [Butak Andrással és Molnár László Józseffel], Budapest Galéria Lajos u., Budapest (kat.)
1987 • Csongrád Galéria [Bukta Imrével és Szabó Szilárddal], Csongrád
1988 • Művésztelepi művek [Bukta Imrével], Művelődési Ház, Lenti
1989 • Festmények, Városi Könyvtár, Dombóvár • Három Művész [Krizbai Sándorral és Molnár László Józseffel], Emilia Suciu Galerie, Karlsruhe
1990 • Memorial TR, Pandora Galéria, Badacsonytomaj
1991 • Festmények, Aktív Art Galéria, Szentendre • Kis képek [Kopasz Tamással és Szurcsik Józseffel], Small Galéria, Budapest • Nárcisz Kertje [Pantenon csoporttal], Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1992 • Pantenon, Szentendrei Képtár, Szentendre
1993 • Pantenon [Pantenon csoporttal], Műcsarnok, Palme Ház, Budapest (kat.)
1993-1994 • Az igazságról, Mű-Terem Kiállító, Budapest
1994-1995 • Aether I. (festmények), Játékszín Galéria, Budapest
1996 • Aether II. (grafikák), Merlin Színház • Aether III., Heritage Gallery Mclean, Virginia (USA) • Made in Hungary, Bartók 32 Galéria, Budapest (kat.)
1997 • Végső vágy, MAMŰ Pince • Végső csönd, Művésztelepi Galéria, Szentendre • Akvarellek, CEU Kollégium, Budapest
1998 • Aether IV. (akvarellek), Czóbel Galéria, Hatvan • Másolat eredetiről, MAMŰ Pince, Budapest
2000 • Alku nélkül, MAMŰ Galéria, Budapest
2001 • Gyilkostói Szent Kristóf kápolna körképe [Stefanovits Péterrel]
2002 • Dracula era…, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest • Végső csönd, installáció, Veszprémi fesztivál, Aula
2003 • Aether, KAS Galéria, Budapest • Tunning I., KAS Galéria, Budapest
2005 • A nélkülözhetetlen munka öröméből fakadó művek, KAS Galéria, Budapest
2006 • Tunning II., Dorottya Galéria, Budapest
2008 • Tunning III., 5. B Galéria, Marosvásárhely
2008–2009 • Tunning IV., MMG Galéria, Budapest
2009 • Tunning V., Első Magyar Látványtár, Diszel
2010 • Tunning VI., Memoart Galéria, Budapest.

Köztéri művei
Kazettás mennyezet [Stefanovits Péterrel, Prutkay Péterrel és Sajnovits Péterrel] (akril, fatábla, 1994, Siklód, ref. templom, Románia)
Szent Sebestyén I-IV. [Bukta Imrével] (fa, üveg, fém, 1995-1996, Wachtberg/Gars)
Szent Sebestyén V. [Bukta Imrével] (fa, üveg, fém, műgyanta, az ún. Nagy Posta előtti területen, Szentendre, 1997).

Művek közgyűjteményekben
Dombóvári Képtár, Dombóvár
Galerie der Stadt, Wels (A)
Ferenczy Múzeum, Szentendre
Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
Móra Ferenc Múzeum, Szeged
Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba
Nógrádi Történeti Múzeum, Salgótarján.

forrás: www.artportal.hu (Novotny Tihamér)